De vernieuwing van beweegbare bruggen is topsport. Om deze projecten van begin tot einde op koers te houden, is projectbeheersing onmisbaar. "Een kwestie van overzicht houden, kritisch op elkaar zijn en investeren in samenwerking", zien Aagje Hendriks (Rijkswaterstaat) en Marleen Aarts (Antea Group).
De brug als levensader
Beweegbare bruggen, het zijn de onmisbare schakels in onze infrastructuur. En hiermee objecten waar veel van wordt gevraagd. Logisch dat veel bruggen uit de jaren zestig en zeventig dringend toe zijn aan vernieuwing. “Zonder tijdig ingrijpen lopen verkeer én scheepvaart vast,” zegt Aagje Hendriks, manager projectbeheersing van het cluster B-Bruggen (zie onder) waarmee Rijkswaterstaat de vernieuwingsopgave voor beweegbare bruggen in Noord-Holland aangaat.
een optimaal resultaat komt."
Talloze puzzelstukjes
Een vaste brug vernieuwen is al een enorme klus, laat staan een beweegbare brug. Civiele techniek, werktuigbouwkunde, elektrotechniek, industriële automatisering: er komt veel samen in zo’n werk. En omdat elke brug weg én water raakt, spelen er verschillende belangen: de weggebruiker wil doorrijden, de scheepvaart doorvaren. “Je hebt daarom puzzelstukjes te leggen,” schetst Hendriks. “En je wilt al die stukjes zo in elkaar passen dat je tot een optimaal resultaat komt.”
Aagje Hendriks (Rijkswaterstaat) bij
de werkzaamheden aan de Kooybrug
Geen blanco cheque
De voorbereiding van deze projecten kost daarom tijd én denkkracht. “In de planfase onderzoeken collega’s scenario’s en stellen ze de functionele eisen vast. Ons team werkt het gekozen scenario daarna uit,” vertelt Hendriks. De grootste uitdaging? “Je hebt geen blanco cheque. Binnen het beschikbare budget wil je optimaal resultaat boeken. Qua techniek, maar ook om de hinder voor omgeving en gebruikers minimaal te houden. Dit vraagt om zorgvuldige keuzes.”
Projecten uit het cluster B-Bruggen
Met het cluster B-Bruggen wil Rijkswaterstaat de vernieuwingsopgave voor beweegbare bruggen in Noord-Holland gestructureerd aanpakken. Het cluster bundelt kennis, methoden en projecten, zodat lessen sneller gedeeld worden en keuzes beter onderbouwd zijn. Hieronder een greep uit de cluster B-Bruggen:
Montfoortbrug (Montfoort)
Kooybrug (Den Helder)
Balgzandbrug (Breezand)
Montfoortbrug
De vernieuwing van de draaibrug over de Hollandsche IJssel in Montfoort werd in 2023 succesvol afgerond. Hier lag de nadruk op samenwerking met de gemeente en het slim afstemmen van omgevingsbelangen.
Integrale projectbeheersing volgens
Antea Group
Grip op complexe projecten vraagt meer dan cijfers en planningen. Het draait om overzicht, samenhang en samenwerking. Met integrale projectbeheersing verbinden we risicomanagement, kwaliteitsmanagement, planning, scope, capaciteitsmanagement en rapportages tot één helder verhaal. Specifiek bij de Vernieuwingsopgave geldt dat je niet altijd vooraf weet wat je tegenkomt. Juist dan is goede stuurinformatie essentieel. Zo maken we keuzes inzichtelijk, houden we koers en voorkomen we verrassingen. Het resultaat? Projecten die voorspelbaar verlopen én bijdragen aan bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid.
Aagje Hendriks, Manager projectbeheersing bij Rijkswaterstaat, gespecialiseerd in risicomanagement en integrale projectsturing.
Marleen Aarts, Adviesgroep manager projectbeheersing bij Antea Group, met ervaring in complexe infrastructuurprojecten en samenwerking met publieke opdrachtgevers.
Balgzandbrug
De Balgzandbrug is het volgende grote project in voorbereiding. De komende jaren werkt het team aan een sterk risicodossier, een realistische planning en heldere kwaliteitseisen. Met de ervaringen uit eerdere bruggen wordt nu de basis gelegd voor een voorspelbare uitvoering.
Marleen Aarts (Antea Group)
Sleutelrol voor Antea Group
Binnen het IPM-team van Rijkswaterstaat levert Antea Group niet alleen de specialisten voor alle aspecten van projectbeheersing, maar ook de sleutelfunctionaris: de stille kracht die opdrachtgever, projectteam en adviseurs verbindt. Aarts: “Vanuit die positie bewaak je de samenhang en zorg je ervoor dat elk besluit gedragen, feitelijk en helder is. Uiteindelijk draait het om één doel: een project realiseren dat gestructureerd, beheerst en verantwoord wordt uitgevoerd.”
Vernieuwing Kooybrug
De Kooybrug, begin 2025 opgeleverd, is hiervan een voorbeeld. De complexe vernieuwing van deze brug werd in de wintermaanden van 2024-2025 binnen de definitieve uitvoeringsplanning gerealiseerd. Hendriks: “Een goed doordachte voorbereiding en het lef om elkaar te challengen waren hierin doorslaggevend. Ja, en dan mag je als team best trots zijn op de brug die er nu staat. Dat geeft vertrouwen voor de volgende projecten die we in voorbereiding hebben.”
De juiste klik
De samenwerking tussen Rijkswaterstaat en Antea Group bewees zich al in meerdere projecten uit het cluster B-Bruggen. “Je leert elkaar steeds beter kennen, weet wat je aan elkaar hebt,” zegt Hendriks. “En wat ik fijn vind: adviseurs van Antea Group voeren niet alleen hun taken uit, maar dúrven ook advies te geven.” Aarts vult aan: “Die ruimte krijgen we ook en daarmee versterk je elkaar. De lessons learned die wij uit andere projecten meenemen kunnen ook bij B-Bruggen van meerwaarde zijn.”
Andere contractvormen verkennen
Hoe dit proces eruitziet, verschilt per project. “Bij de Kooybrug in Den Helder werkten we bijvoorbeeld volgens de DOEN-aanpak: een tweefasencontract waarbij de aannemer al ruim vóór de realisatiefase, aanschuift. Dit betekent bijvoorbeeld dat die in de risicosessies ook meepraat over verantwoordelijkheden en kosten. Daar moet je dan samen uitkomen. Dan is het een meerwaarde dat Antea Group ons perspectief kent, maar ook dat van de aannemer snapt.”
Samenwerking en kritisch zijn
“Dat gaat verder dan lijstjes afvinken,” zegt Aarts. “Het draait om samenwerken en elkaar kritisch durven bevragen. In challenge-gesprekken gaan we met specialisten de diepte in. Daarbij is mensenkennis cruciaal: de één mijdt risico’s, de ander neemt ze sneller. Is dit echt een toprisico of hebben we alles in beeld? Door elkaar de juiste vragen te stellen en in integrale sessies techniek, planning en risico’s samen te brengen, zie je of het totaalplaatje klopt.”
Optimale route bepalen
Projectbeheersing speelt bij het maken van die keuzes een grote rol. Het maakt zichtbaar welke consequenties elk scenario heeft en helpt om de meest optimale route te bepalen. Hendriks: “Ga je voor een zomer- of winterafsluiting? Voor korte, hevige hinder of langere, lichtere maatregelen? En welke contractvorm kies je? Elk besluit heeft gevolgen voor je risicodossier, de planning en de capaciteit – die impact wil je op voorhand zo goed mogelijk doorgronden”.
Kwaliteit en planning bewaken
Projectbeheersing gaat ook over samen duidelijke spelregels maken. Dit betekent dat je in de voorbereiding eisen en toetsmomenten afstemt om later in het project kwaliteit, risico’s en de planning te borgen. “Maar je kunt als opdrachtgever natuurlijk niet alles toetsen,” zegt Hendriks. “Je moet focussen op de grootste risico’s en cruciale beslismomenten in een project. Ook daar moet je met elkaar goed over nadenken.”
Kooybrug (Den Helder)
De Kooybrug op de N99 werd in 2024-2025 vernieuwd. Het project vroeg om nauwe samenwerking tussen Rijkswaterstaat, Antea Group en de aannemer. Met de tweefasen-aanpak DOEN schoof de aannemer vroeg aan tafel, waardoor risico’s en planning gezamenlijk werden afgestemd.
duidelijke spelregels maken."
De vernieuwing van beweegbare bruggen is topsport. Om deze projecten van begin tot einde op koers te houden, is projectbeheersing onmisbaar. "Een kwestie van overzicht houden, kritisch op elkaar zijn en investeren in samenwerking", zien Aagje Hendriks (Rijkswaterstaat) en Marleen Aarts (Antea Group).
De brug als levensader
Beweegbare bruggen, het zijn de onmisbare schakels in onze infrastructuur. En hiermee objecten waar veel van wordt gevraagd. Logisch dat veel bruggen uit de jaren zestig en zeventig dringend toe zijn aan vernieuwing. “Zonder tijdig ingrijpen lopen verkeer én scheepvaart vast,” zegt Aagje Hendriks, manager projectbeheersing van het cluster B-Bruggen (zie onder) waarmee Rijkswaterstaat de vernieuwingsopgave voor beweegbare bruggen in Noord-Holland aangaat.
een optimaal resultaat komt."
Talloze puzzelstukjes
Een vaste brug vernieuwen is al een enorme klus, laat staan een beweegbare brug. Civiele techniek, werktuigbouwkunde, elektrotechniek, industriële automatisering: er komt veel samen in zo’n werk. En omdat elke brug weg én water raakt, spelen er verschillende belangen: de weggebruiker wil doorrijden, de scheepvaart doorvaren. “Je hebt daarom puzzelstukjes te leggen,” schetst Hendriks. “En je wilt al die stukjes zo in elkaar passen dat je tot een optimaal resultaat komt.”
Aagje Hendriks (Rijkswaterstaat) bij
de werkzaamheden aan de Kooybrug
Geen blanco cheque
De voorbereiding van deze projecten kost daarom tijd én denkkracht. “In de planfase onderzoeken collega’s scenario’s en stellen ze de functionele eisen vast. Ons team werkt het gekozen scenario daarna uit,” vertelt Hendriks. De grootste uitdaging? “Je hebt geen blanco cheque. Binnen het beschikbare budget wil je optimaal resultaat boeken. Qua techniek, maar ook om de hinder voor omgeving en gebruikers minimaal te houden. Dit vraagt om zorgvuldige keuzes.”
Projecten uit het cluster B-Bruggen
Met het cluster B-Bruggen wil Rijkswaterstaat de vernieuwingsopgave voor beweegbare bruggen in Noord-Holland gestructureerd aanpakken. Het cluster bundelt kennis, methoden en projecten, zodat lessen sneller gedeeld worden en keuzes beter onderbouwd zijn. Hieronder een greep uit de cluster B-Bruggen:
Montfoortbrug (Montfoort)
Kooybrug (Den Helder)
Balgzandbrug (Breezand)
Montfoortbrug
De vernieuwing van de draaibrug over de Hollandsche IJssel in Montfoort werd in 2023 succesvol afgerond. Hier lag de nadruk op samenwerking met de gemeente en het slim afstemmen van omgevingsbelangen.
Integrale projectbeheersing volgens
Antea Group
Grip op complexe projecten vraagt meer dan cijfers en planningen. Het draait om overzicht, samenhang en samenwerking. Met integrale projectbeheersing verbinden we risicomanagement, kwaliteitsmanagement, planning, scope, capaciteitsmanagement en rapportages tot één helder verhaal. Specifiek bij de Vernieuwingsopgave geldt dat je niet altijd vooraf weet wat je tegenkomt. Juist dan is goede stuurinformatie essentieel. Zo maken we keuzes inzichtelijk, houden we koers en voorkomen we verrassingen. Het resultaat? Projecten die voorspelbaar verlopen én bijdragen aan bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid.
Aagje Hendriks, Manager projectbeheersing bij Rijkswaterstaat, gespecialiseerd in risicomanagement en integrale projectsturing.
Marleen Aarts, Adviesgroep manager projectbeheersing bij Antea Group, met ervaring in complexe infrastructuurprojecten en samenwerking met publieke opdrachtgevers.
Balgzandbrug
De Balgzandbrug is het volgende grote project in voorbereiding. De komende jaren werkt het team aan een sterk risicodossier, een realistische planning en heldere kwaliteitseisen. Met de ervaringen uit eerdere bruggen wordt nu de basis gelegd voor een voorspelbare uitvoering.
Samenwerking en kritisch zijn
“Dat gaat verder dan lijstjes afvinken,” zegt Aarts. “Het draait om samenwerken en elkaar kritisch durven bevragen. In challenge-gesprekken gaan we met specialisten de diepte in. Daarbij is mensenkennis cruciaal: de één mijdt risico’s, de ander neemt ze sneller. Is dit echt een toprisico of hebben we alles in beeld? Door elkaar de juiste vragen te stellen en in integrale sessies techniek, planning en risico’s samen te brengen, zie je of het totaalplaatje klopt.”
Marleen Aarts (Antea Group)
Optimale route bepalen
Projectbeheersing speelt bij het maken van die keuzes een grote rol. Het maakt zichtbaar welke consequenties elk scenario heeft en helpt om de meest optimale route te bepalen. Hendriks: “Ga je voor een zomer- of winterafsluiting? Voor korte, hevige hinder of langere, lichtere maatregelen? En welke contractvorm kies je? Elk besluit heeft gevolgen voor je risicodossier, de planning en de capaciteit – die impact wil je op voorhand zo goed mogelijk doorgronden”.
duidelijke spelregels maken."
Andere contractvormen verkennen
Hoe dit proces eruitziet, verschilt per project. “Bij de Kooybrug in Den Helder werkten we bijvoorbeeld volgens de DOEN-aanpak: een tweefasencontract waarbij de aannemer al ruim vóór de realisatiefase, aanschuift. Dit betekent bijvoorbeeld dat die in de risicosessies ook meepraat over verantwoordelijkheden en kosten. Daar moet je dan samen uitkomen. Dan is het een meerwaarde dat Antea Group ons perspectief kent, maar ook dat van de aannemer snapt.”
Kwaliteit en planning bewaken
Projectbeheersing gaat ook over samen duidelijke spelregels maken. Dit betekent dat je in de voorbereiding eisen en toetsmomenten afstemt om later in het project kwaliteit, risico’s en de planning te borgen. “Maar je kunt als opdrachtgever natuurlijk niet alles toetsen,” zegt Hendriks. “Je moet focussen op de grootste risico’s en cruciale beslismomenten in een project. Ook daar moet je met elkaar goed over nadenken.”
De juiste klik
De samenwerking tussen Rijkswaterstaat en Antea Group bewees zich al in meerdere projecten uit het cluster B-Bruggen. “Je leert elkaar steeds beter kennen, weet wat je aan elkaar hebt,” zegt Hendriks. “En wat ik fijn vind: adviseurs van Antea Group voeren niet alleen hun taken uit, maar dúrven ook advies te geven.” Aarts vult aan: “Die ruimte krijgen we ook en daarmee versterk je elkaar. De lessons learned die wij uit andere projecten meenemen kunnen ook bij B-Bruggen van meerwaarde zijn.”
Sleutelrol voor Antea Group
Binnen het IPM-team van Rijkswaterstaat levert Antea Group niet alleen de specialisten voor alle aspecten van projectbeheersing, maar ook de sleutelfunctionaris: de stille kracht die opdrachtgever, projectteam en adviseurs verbindt. Aarts: “Vanuit die positie bewaak je de samenhang en zorg je ervoor dat elk besluit gedragen, feitelijk en helder is. Uiteindelijk draait het om één doel: een project realiseren dat gestructureerd, beheerst en verantwoord wordt uitgevoerd.”
Kooybrug (Den Helder)
De Kooybrug op de N99 werd in 2024-2025 vernieuwd. Het project vroeg om nauwe samenwerking tussen Rijkswaterstaat, Antea Group en de aannemer. Met de tweefasen-aanpak DOEN schoof de aannemer vroeg aan tafel, waardoor risico’s en planning gezamenlijk werden afgestemd.
Vernieuwing Kooybrug
De Kooybrug, begin 2025 opgeleverd, is hiervan een voorbeeld. De complexe vernieuwing van deze brug werd in de wintermaanden van 2024-2025 binnen de definitieve uitvoeringsplanning gerealiseerd. Hendriks: “Een goed doordachte voorbereiding en het lef om elkaar te challengen waren hierin doorslaggevend. Ja, en dan mag je als team best trots zijn op de brug die er nu staat. Dat geeft vertrouwen voor de volgende projecten die we in voorbereiding hebben.”